Hva kan jeg gjøre hvis jeg synes det er vanskelig å være på jobben?
Snakk med noen du er trygg på og som kan hjelpe deg. Snakk med veilederen din, fadderen din, lederen din, noen i opplæringskontoret eller rådgiver for lærlinger. Om du ikke har noen ta kontakt med rådgiver i fagopplæring i den fylkeskommunen du bor i. Snakk om hvorfor du synes det er vanskelig, og om dere […]
Hva gjør jeg om læretiden blir for vanskelig og jeg ikke klarer det?
Det er flere som opplever utfordringer i læretiden – så du er ikke alene om å føle på dette. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å mestre og fullføre læretiden:
Hva skal jeg gjøre om jeg ikke får oppfølging/hjelp av min faglige leder/bedriften?
Dersom du som lærling opplever at du ikke får oppfølging eller hjelp fra din faglige leder eller bedriften, er det viktig at du gjør noe med det og snakker med de det gjelder.
Hva skal jeg gjøre hvis jeg opplever mobbing eller trakassering på arbeidsplassen?
Hvis du opplever mobbing eller trakassering, bør du først prøve å snakke med den personen det gjelder. Hvis dette ikke er mulig eller ikke hjelper, kan du kontakte nærmeste leder eller HR-avdeling. Du har rett til å jobbe i et trygt og respektfullt arbeidsmiljø, og det finnes støtteordninger for å håndtere slike situasjoner.
Skal jeg ha noen samtaler eller vurderingssamtaler i løpet av læretiden?
Ja, det skal gjennomføres en halvårig vurderingssamtale hvor du og faglig leder snakker om hvordan du ligger an i forhold til opplæringsplanen og hva du skal arbeide med videre fremover.
Kan jeg snakke med min arbeidsgiver om psykisk helse?
Ja, du kan snakke med arbeidsgiveren din om psykisk helse, spesielt hvis du trenger tilpasninger på arbeidsplassen for å håndtere stress eller andre utfordringer. Mange arbeidsplasser har støtteordninger, som HR-avdeling eller bedriftshelsetjeneste, som kan hjelpe. Husk at du ikke trenger å dele detaljer, men bare forklare hva du trenger for å kunne gjøre jobben din […]
Hvordan kan jeg jobbe for å trives som lærling?
Å trives som lærling handler både om å utvikle seg faglig og å ha det bra sosialt og psykisk på arbeidsplassen. Her er noen tips:
Hva gjør jeg om jeg gruer meg, har utfordringer eller har hatt en vanskelig situasjon på jobben?
Det er helt normalt å kjenne på ubehag, usikkerhet eller stress i jobbsammenheng – enten det handler om å grue seg til noe, møte utfordringer, eller håndtere en vanskelig situasjon. Det er viktig at du snakker med noen om du gruer deg eller har det vanskelig på arbeidsplassen. Snakk med noen du liker godt på […]
Hva skjer om jeg gjør en feil?
Å gjøre feil er en viktig del av en læringsprosess, men det er viktig å lære av de feilene man gjør slik at man ikke gjør samme feil mange ganger.
Hva kan jeg gjøre hvis jeg føler meg stresset?
Du kan ta korte pauser, snakke med en kollega du stoler på, lage en realistisk plan for dagen, lage en prioriteringsliste av arbeidsoppgavene dine, prøve noen avslapningsteknikker.